Nieuwe ontwikkelingen voor 2012

De eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij. Met frisse moed kijken we vooruit. Wat gaat het wereld wijde web ons voor een goeds brengen in 2012? Wat gaat de online marketing community bezighouden dit jaar? Welke mogelijkheden bieden de nieuwe ontwikkelingen uw business? Wij maakten voor u een selectie.

Vooruit kijken en dan beginnen met terug te kijken is wellicht een wat vreemd begin van dit blog. Maar een kenmerk van trends is dat ze veelal een vluchtig karakter hebben; Ze komen en ze gaan. Sommige trends worden echter standaard aspecten. Zo zagen we in 2011 dat lokale marketing en het verder personaliseren van de communicatie onmisbare elementen zijn voor een succesvolle campagne. In onze zoektocht op het web keken wij naar de 2012 trends die het in potentie in zich hebben om standaard onderdeel te worden van succesvolle campagnes. Hierbij onze selectie:

Shoppen waar je maar wilt en wanneer je maar wilt wordt de norm.
Het aantal consumenten dat ongeacht het apparaat dat men gebruikt altijd en overal wil kunnen shoppen gaat in 2012 explosief stijgen. De verwachting is dat het aantal wereldwijde website bezoeken via een mobiele telefoon of tablet computer hoger zal zijn dan via laptops en desktops. Uiteraard brengt dit de nodige uitdagingen voor online aanbieders van diensten en producten met zich mee. Het concentreren op separate communicatiekanalen waarop het aanbod wordt gepresenteerd zal niet langer volstaan. Een totale koopervaring geboden via een ogenschijnlijk eindeloos systeem van kanalen en platforms, zal klanten dienen te voorzien in hun behoefte.

De werkelijk wereld krijgt een digitale coating:
Technieken als augmented reality, het gebruik van quick response (QR) codes en de inzet van Image Regconition (IR) zal de wijze waarop mensen interactie hebben met hun omgeving voor goed veranderen. Het maakt het verstrekken van relevante informatie, op het moment en de plek dat de zoeker dit wil, een geheel nieuwe ervaring. Deze ervaring zal er voor zorgen dat er een grotere betrokkenheid bij de zoeker ontstaat en daarmee de kans aanzienlijk toeneemt dat de zoeker met de geboden informatie ook daadwerkelijk tot actie overgaat.

De ontwikkelingen op het gebied van online betalen neemt een enorme vlucht:
Digitale wallets en virtueel geld zullen gemeengoed worden bij het online kopen van diensten en goederen. Deze ontwikkeling zal het online koopproces ingrijpend veranderen. Een moderne versie van ruilhandel zal zijn (her)intrede doen. Hierdoor is het mogelijk 1-op-1 betaal ecosysteem te creëren waardoor het koopproces kan worden versneld en een belangrijke belevingsdrempel in het online koopproces kan worden weggenomen: veiligheid van het verstrekken van credit card- / bankgegevens.

De beschikbaarheid en toepassing van data maakt aangeboden content (nog) relevanter:
De enorme hoeveelheid aan data en de mogelijkheden deze databronnen te ontsluiten en vervolgens toe te passen, zal er voor zorgen dat aanbieders van online diensten en producten beter dan ooit kunnen inspelen op de immer veranderende behoefte. De hierdoor ontstane koopervaring creert een verdieping van de klantrelatie en maakt een klant meer merkgetrouw.

De comeback van banner advertising verandert zoeken in vinden:
Beter analyse mogelijkheden naar o.a. clickgedrag, maakt het inzetten van Banner advertising een uiterst effectief middel. Door het in de banner beschreven aanbod ultiem af te stemmen op de individuele behoefte van de klant, zullen banners veel minder worden gezien als lastige afleidingen.

Dit is slechts een kleine selectie van de digitale trends waar in de verschillende blogs over wordt gesproken. Duidelijk is dat deze en andere ontwikkelingen, online marketeers in staat stellen voorop te (blijven) lopen in het constant veranderde digitale landschap.

De komende weken zullen we de beschreven ontwikkelingen verder uitwerken en aangeven hoe wij denken dat bedrijven ze effectief kunnen inzetten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *