Email marketing is onmisbaar in de online marketing mix

Het succes van de inzet van email marketing is grotendeels afhankelijk van de samenstelling van de boodschap. Wij gingen te raad bij de online marketing pro’s en stelde een top 5 tips samen.

Wees duidelijk:
Het effect van de email campagne zal nihil zijn als je gebruik maakt van 5 lettergreep woorden en Mulisch achtige metaforen. De boodschap moet kort, helder en makkelijk toegankelijk zijn.

Schrijf in de tweede persoon:
Schrijf je teksten in de tweede persoon. De lezer van jouw mail heeft daardoor het gevoel dat je rechtstreeks tegen hem praat. Schrijf alsof je een gesprek hebt met je doelgroep.

Stel een vraag:
Als je een vraag leest in een email denk je onbewust altijd aan een antwoord, de kans dat je email boodschap wordt gelezen neem daardoor aanzienlijk toe.

Test, test en test…
Test de effecten van je email campagne uitgebreid en voortdurend, maar… verander niet alles tegelijk.
Maak kleine aanpassingen in de campagne, test de effecten van de aanpassingen en maak dan de volgende aanpassing.

Wees consistent:
Zorg er voor dat je in je communicatie met je doelgroep dezelfde ‘tone of voice’ aanhoudt als alle andere uitingen. Zorg dat je boodschap ongeacht het kanaal of medium direct herkenbaar is.

2 antwoorden
  1. Ferry van Bergen
    Ferry van Bergen zegt:

    Een zeer belangrijke tip, die ik hier niet lees, is het gebruiken van het juiste onderwerp. Noem het onderwerp niet gewoon “nieuwsbrief”, maar nodig meteen uit tot lezen.
    Bijvoorbeeld: “Win een weekend in Amsterdam” of “Unieke presentatie bij bedrijf X”.

    Beantwoorden
  2. Berry van Es
    Berry van Es zegt:

    Goed punt Ferry.

    Het onderwerp is vaak de eerste drempel tot het succes van een mail campagne. Naast de afzender is dit vaak het eerste wat men ziet/leest.

    Personaliseren van het onderwerp is vaak ook een goede methode om de open-rate te verhogen. Ook woorden als Win, Gratis en Korting hebben een positief effect. Bijvoorbeeld “Beste Ferry, ontvang 50% Korting bij je volgende aankoop!”.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *