Ad-Customizer

Advertenties Up-To-Date houden met Ad Customizer

Advertenties aanpassen op grote schaal lijkt altijd een hele grote klus. Google heeft daar iets voor ontworpen waardoor het veel makkelijker kan gaan. De Ad Customizer kan advertentieteksten aanpassen op basis van een database. In dit artikel zal ik uitleggen wat Ad Customizer is en hoe je het succesvol kan inzetten.

Wat zijn Ad Customizers?

Met Ad Customizers, of terwijl advertentieaanpassers kun je op maat gemaakte advertenties genereren. Google bepaalt aan de hand van een aantal parameters wat voor informatie er in komt te staan. Dit kan bijvoorbeeld op basis van zoekopdracht, device, locatie of huidige datum/tijd.

Op het moment wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, worden de zogeheten parameters vervangen door een dynamische tekst. Google laadt de data in via een spreadsheet die je kunt uploaden via de gedeelde bibliotheek > bedrijfsgegevens-tab in het Google AdWords-account.

Hoe zet je Ad Customizers Succesvol in?

Met een Ad Customizer kun je op grote schaal dus advertenties aanpassen. Er zijn vier functies die je kan instellen om jouw advertentie zo relevant mogelijk te maken.

  • Zoekwoord
  • Aftellen
  • IF-functie

Zoekwoord

Met het invoegen van een {KeyWord:insertion} is het mogelijk om dynamische zoekwoorden toe te voegen aan jouw advertentie. Een vereiste is wel dat het zoekwoord verwerkt moet zijn in de advertentietekst.

Stel je hebt de volgende zoekwoorden in jouw advertentiegroep opgenomen: Samsung Galaxy S5, Samsung Galaxy S6 & Samsung Galaxy S7.

Jouw advertentietekst vul je als volgt in:

{KeyWord:Samsung Galaxy Kopen?}

Wanneer iemand Samsung Galaxy S7 invoert als zoekopdracht, wordt jouw advertentietekst getoond als ‘Samsung Galaxy S7 Kopen?’.

Aftellen

De optie ‘aftellen’ is ideaal om een speciale gebeurtenis af te laten tellen in jouw advertentie. Dit kan bijvoorbeeld in aanloop naar een speciaal evenement of kortingsactie.

  • De functie kun je in de advertentietekst toevoegen wanneer je { invult. Wanneer je { invult komen er opties naar beneden en klik je vervolgens op aftellen.
  • Wanneer je dat hebt gedaan krijg je het volgende in beeld.
  • Vul in wanneer het aftellen van jouw advertentie moet beginnen en eindigen.

Dit is een voorbeeld van hoe jouw advertentie eruit kan komen te zien:

IF-functie

Met IF-statements kun je een andere advertentietekst weergeven wanneer iemand met een mobiel apparaat zoekt. Ook is de IF-functie geschikt om advertenties alleen aan een bepaalde doelgroep te laten zien.

Wanneer je in de advertentietekst { typt komen er opties naar voren, vervolgens klik je op IF-functie.

Je krijgt het volgende dan te zien:

  • Wanneer je wilt dat jouw advertentie alleen moet getoond worden bij mobiele zoekopdrachten:
    {=IF(device=mobile,Gebruikt onze mobiele app): jouw advertentietekst}
  • Wanneer je wilt dat jouw advertentie alleen moet getoond worden bij bepaalde doelgroepen:
    {=IF(audience IN (Terugkerende bezoekers, Winkelwagenverlaters), 30%),:25%}

Tussen de haakjes geef je dus aan wanneer jouw advertentie getoond moeten worden. Dit zorgt ervoor dat het opsplitsen van RLSA-campagnes overbodig wordt en ook de campagnes per apparaat heeft geen zin meer. De functie van IF is dat de campagnestructuur dus overzichtelijker wordt.

 

Wil jij meer weten over Ad Customizers?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *