adwords-bodaanpassingen

Bodaanpassingen in Google AdWords Gebruiken, Maar Waarom?

Is een klik meer waard wanneer die afkomstig is van een mobiel apparaat, vanaf een plaats of een specifieke tijd van de dag? Denk dan eens na over bodaanpassingen binnen jouw AdWords campagne. Wij behandelen in dit artikel wat bodaanpassingen zijn voor locatie, tijd van de dag en apparaten.

Wat zijn bodaanpassingen?

Een bodaanpassing in Google AdWords is het wijzigen van de biedingen die jij hebt ingesteld. Je kunt elk bod in jouw campagne verhogen of verlagen om meer of minder concurrerend te bieden op verschillende apparaten, tijden en locaties.

Zo kun je analyseren hoe jouw campagnes en advertenties het beste presteren om jouw ROI zo hoog mogelijk te krijgen. Je kunt jouw biedingen met een percentage verhogen of verlagen voor de door jouw gekozen targetingen.

Locaties

Als voorbeeld nemen wij een restauranteigenaar die adverteert in Google AdWords. Als restauranteigenaar wil je mensen bereiken die in de buurt op zoek zijn naar een restaurant. Je stelt dus een verhogende bodaanpassing in voor mensen die in de buurt zijn van jouw restaurant en een verlagende bodaanpassing voor mensen die verder van jouw restaurant vandaan zijn.

Tijd van de dag

Uit een analyse vanuit de campagne komt naar voren dat de advertenties beter presteren op bepaalde dagen en uren. Het doel van de website is om zoveel mogelijk conversies binnen te halen, dus is het van belang om de campagne te optimaliseren op conversies. Je kan bodaanpassingen instellen op bepaalde dagen van de week maar ook op bepaalde uren van de dag.

Bodaanpassingen in Google Adwords

Zoals je ziet Scoort de campagne op zondag beter dan op vrijdag. Het is dus verstandig om in dit geval een bodaanpassing in te stellen voor de zondag en vrijdag. Zondag verhogen en vrijdag verlagen. Het betreffende percentage hang af van de CPC en de positie. We adviseren om te beginnen met een 20/30% verlaging of verhoging. Controleer goed wat het effect hiervan is.

Apparaten

Mobiele zoekopdrachten gebeuren steeds meer, dit is ook te zien in onderstaande afbeelding. Maar wanneer jouw website niet helemaal mobielvriendelijk is, zal jouw website minder goed scoren bij het mobiele verkeer. Je kan per apparaatcategorie instellen wat voor bodaanpassing je wilt hebben, pas dit toe wanneer je een goede analyse hebt gedaan of jouw website goed of minder goed scoort per apparaat.

In dit geval zou je een bodaanpassing op mobiele apparaten kunnen toepassen, maar waarom? Via computers scoren de advertenties beter, ze hebben een hogere CTR, meer conversies en lagere kosten per conversie dan de andere twee beschikbare apparaten waar je een bodaanpassing op kan toepassen.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Of wil je meer weten over hoe bodaanpassingen werken?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *