404-pagina

Hoe en waarom je een goede 404 pagina moet bouwen

Een 404 pagina maak je aan om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te vergroten. De meeste 404 pagina’s zijn een waardevolle toevoeging voor een website. Wij hebben enkele tips over hoe en waarom je een goede 404 pagina op de website moet hebben.

Waarom een goede 404 pagina?

Een 404 pagina moet een gebruiker opvangen wanneer die op een pagina komt die niet (meer) bestaat. Voor de gebruiker is het altijd frustrerend wanneer je niet op de goede pagina komt, maar die frustratie kun je verminderen.

Generieke 404 melding

Deze pagina heeft geen opmaak en biedt geen mogelijkheid om verder te navigeren.

Een 404 pagina moet aan de volgende punten voldoen:

  • Duidelijke 404 error aangeven.
  • De bezoeker informeren waar de fout kan liggen.
  • Een link naar de homepage aanbieden. Zo raken je bezoekers niet verloren.
  • Geef suggesties voor relevante pagina’s binnen de website. Zo creëer je een gebruiksvriendelijke gebruikerservaring.
  • Meetbaar zijn via  bijvoorbeeld Google Analytics

Het is dus van belang om een goede 404 pagina op te zetten. Een gebruiksvriendelijke site zorgt voor tevreden bezoekers, wat weer invloed heeft op de ranking van Google.

Hoe bouw je een goede 404 pagina

Er zijn veel verschillende manieren om een 404 pagina te benutten. Wij hebben een paar voorbeelden hiervan:

  • Informatief: Een van de opties die je zou kunnen gebruiken is wanneer een gebruiker op jouw 404 pagina komt. iets vertellen over jouw bedrijf. Zo overtuig je de gebruiker dat die moet blijven op de website. Daarnaast kun je enkele nuttige of veelbezochte pagina’s tonen.
  • Humor: Om de nare ervaring weg te spoelen kun je gebruik maken van humor. Kijk hier echter wel mee uit, want niet voor alle websites is dit van toepassing. Je zou bijvoorbeeld een grappig plaatje kunnen kiezen om aan te tonen dat de gebruiker op een 404 pagina is beland.
  • Call-to-action: Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een call-to-action toe te voegen. Dit kan in de vorm van een formulier, maar je kunt ook een greep uit jouw assortiment tonen aan de bezoekers.
  • Homepage: Wat veel bedrijven doen, is het redirecten naar een homepage. De bezoeker ziet dan kort dat die op een 404 pagina was beland en keert dan terug naar de homepage. Er zit een nadeel aan deze oplossing. De bezoeker kan waarschijnlijk op de homepage ook pagina vinden waar die naar op zoek was, waardoor een slechte gebruikerservaring ontstaat.

404 pagina’s opschonen

Bij voorkeur wil je niet dat een bezoeker op een 404 pagina terecht komt, maar het is altijd mogelijk dat iemand op een niet bestaande pagina terecht komt.

De meest voorkomende redenen dat iemand op een 404 pagina terecht komt;

  1. Verandering van de URL: Elke website is onderhevig aan verandering en bij verandering worden pagina’s (en URL’s) aangepast of verwijderd.
  2. Verkeerde externe link: Wanneer je goede content schrijft zullen andere websites jouw pagina delen op hun eigen site of als reactie op andere websites. De link kan fout zijn of op basis van punt 1 veranderd of verwijderd zijn.
  3. Google Index: Google probeert alle content op je website te indexeren. Wanneer een pagina geïndexeerd is in Google dan is deze te bereiken voor mensen die in Google zoeken.
  4. Typefouten: Bij het invullen van de URL in de browser wordt een verkeerde URL ingetypt. Het is goed om inzichtelijk te hebben of mensen de URL’s verkeerd invullen. Het gebeurt namelijk vaker dan je denkt.

In het geval van 1 t/m 3 is het belangrijk dat je deze pagina’s opschoont door de pagina’s te redirecten naar een pagina die relevant is voor de bezoeker. Om er achter te komen welke 404 pagina’s er op de website worden bezocht is het van belang om de 404 pagina te meten met Google Analytics. Daarnaast kan je via Google Search Console of een plugin op je website ook inzichtelijk krijgen welke pagina’s een 404 geven. In een volgend artikel zullen we uitleggen hoe je het beste 404 pagina’s kan opschonen.

Voorbeelden van goede 404 pagina’s

Een goede 404 pagina is dus ook beter voor je SEO. Wij hebben een paar voorbeelden waarin goede 404 pagina’s staan vermeld, maar kijk zelf ook eens hoe bedrijven hun 404 pagina hebben ingevuld:

Bol.com

Bol.com 404 pagina

 

Klap.com

 

Wehkamp.nl

Wehkamp 404 pagina

Bekijk nog meer creatieve en leuke 404 pagina’s

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *