google-home-assistant

Laatste ontwikkelingen in Google Search?

Ieder jaar geeft Google een evenement waarin de nieuwe ontwikkelingen van Google bekend worden gemaakt, het zogeheten Google I/O vindt ieder jaar in mei plaats. Nou is het niet voor iedereen weggelegd om daar aanwezig te zijn, waardoor wij een aantal ontwikkelingen op het gebied van Google Search op een rijtje hebben gezet.

Het gebruik van mobile search

Het gebruik van smartphones blijft maar toenemen. In 2012 gebruikte 43% van de mensen een smartphone, in 2016 was dit al 80% en de verwachting is dat het alleen maar zal toenemen.

In november van 2016 kondigde Google aan dat de zoekresultaten van desktop en mobiel gescheiden worden. Dit kan dus betekenen dat je op een desktop bovenaan staat en bij de mobiele weergave op een lagere plek. Het scheiden van de resultaten gebeurd niet van de een op de andere dag, maar de aankomende maanden zal dit wel steeds meer zichtbaar worden.

Controleer dan ook of jouw website mobielvriendelijk is. Is dat niet zo? Ga dan direct aan de slag!
Hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Persoonlijk zoeken met Google Home & Google Assistant

Het zoekgedrag in Google zal zich steeds meer gaan uitbreiden, denk bijvoorbeeld naast desktop aan zoeken via mobiel, spraak en afbeeldingen. Met de komst van Google Home & Google Assistant, beiden een virtuele assistent die je helpt bij het zoeken, richt Google zich steeds meer op het geven van antwoorden in plaats van zoekresultaten.
Bijvoorbeeld:
Je stelt aan Google (Home of Assistant) een vraag en de Assistant geeft antwoord op jouw vraag, zoals te zien in de afbeelding. Google Assistant kan op basis van eerder gestelde vragen ook een vervolg vraag beantwoorden.

 

In het begin van Google lag de focus vaak op korte zoekwoorden zoals “computer kopen”. Door de verandering van de laatste jaren zien we steeds meer longtail zoekwoorden. De vraag die men nu stelt is eerder: “Welke computer is het beste voor op mijn kantoor?”. Deze contextuele zoektermen zullen we veel vaker gaan gebruiken, zeker met de komst van applicaties als Google Assistant.

Wat zal dit gaan betekenen voor jouw website? Het is van belang dat je steeds meer informatie aan elkaar moeten koppelen binnen jouw website. Wanneer je een zoekopdracht invoert als “pijn in knie” dan komt een pagina betere tot zijn recht wanneer je meer dan alleen een antwoord geeft op de vraag. Voorbeelden hoe je een pagina kan optimaliseren zijn: Beschrijvingen, oorzaken, mogelijkheden en oplossingen.

Je kunt bezoekers van jouw pagina veel beter helpen wanneer niet alleen de hoofdvraag wordt behandeld maar ook de subvragen. Pagina’s met uitgebreide informatie halen betere scores dan pagina’s die minder informatief zijn.

Heb jij nog vragen over mobile search of over het persoonlijk zoeken?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *