SEO in 2012

seo-2012Naast de bekende focus op meta aspecten, zoals tags, site structuur en interne- en externe links, ontwikkelt SEO zich in een rap tempo tot een allesomvattende- en zeer invloedrijke activiteit binnen het marketing spectrum. Deze ontwikkeling is voor een deel het gevolg van de slimme(re) functionaliteiten die zoekmachines bieden. Doordat bijvoorbeeld Google, Yahoo en Bing aan hun zoekresultaten sociale invloedelementen toevoegen ontstaat een veel intensere gebruikers beleving, zoeken wordt vinden. Maar ook de gebruikers zelf spelen hierbij een belangrijke rol; de behoefte om over informatie te beschikken op ieder willekeurig moment en op ieder willekeurige plek is evident en here to stay!

Wat betekent dit voor SEO? Wat moet worden behouden in de huidige SEO aanpak? En wat moet worden aangepast? Wij bekeken voor u de toonaangevende SEO blogs en selecteerden de drie hoofdtrends in SEO voor 2012:
1. De invloed van social media en het effect hiervan op SEO.
2. De ontwikkeling op het gebied van smartphones en de impact hiervan op SEO.
3. De groei van lokale resultaten binnen zoekmachines en het belang hiervan op SEO.

SEO en Social media:
De groei in het gebruik van sociale media heeft zich in 2011 opnieuw explosief ontwikkeld. En er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat deze ontwikkeling in 2012 stokt. Niet in de laatste plaats door de recente lancering van Google+. Deze toename zorgt er voor dat social media onmisbaar is voor een succesvol SEO programma. Websites met veel relevante social media ‘signalen’ zullen door zoekmachines een voorkeursbehandeling krijgen. Sites met veel Facebook likes, Twitter volgers en / of Google+ relaties in circles, zullen in zoekmachines een hogere ranking krijgen en daardoor beter worden gevonden.

Adverteerders die alert zijn op ontwikkelingen en gedrag op social media platforms en structureel deze signalen in hun SEO programma’s weten te verwerken, zullen een veel beter rendement uit hun marketing investeringen.

SEO en smartphones:
De groei in het gebruik van smartphones en tablets en de toename van de op deze apparaten geboden functies, zorgen voor een significante stijging van de ‘mobiele omzet’. Illustratief is de groei in het aantal apps per toestel; waar een smartphone gebruiker in 2010 gemiddeld 15 apps geïnstalleerd heeft op zijn toestel, is de verwachting dat dit aantal in 2011 zal zijn verdubbeld. Een trend die zich in 2012 onverkort zal voortzetten (in sommige Aziatische landen ligt het aantal apps per toestel al boven de 50). Deze ‘mobiele ontwikkeling’ vereist dat websites in toenemende mate ‘mobiel vriendelijk’ gemaakt moeten worden en SEO vervolgens hierop dient te worden afgestemd.

Het is slechts een kwestie van tijd dat het aantal zoekopdrachten via smartphones en tablets die van laptops en PC’s gaat overstijgen. Door met SEO hier efficiënt op in te spelen, zal het aantal relevante website bezoekers aanzienlijk stijgen.

SEO en lokale vindbaarheid:
Vanuit de behoefte van gebruikers naar meer relevante informatie, zal er binnen SEO de focus komen te liggen op het optimaliseren van lokale vindbaarheid (van generiek naar specifiek). Momenteel ligt het gehalte zoekopdrachten met een lokale zoekintentie op 40%. Met lokale zoekintentie bedoelen we een zoekopdracht waarin opgenomen een stad, buurt, postcode, specifieke locatie (museum, bioscoop, etc.). Gebruikers zullen in de (nabije) toekomst nog meer behoefte hebben aan informatie terwijl ze onderweg zijn. Steeds vaker worden zoekresultaten aangeboden aan de hand van het IP-adres locatie van waar de zoekopdracht van afkomstig is. Bij zoekopdrachten via smartphones of tablets, is het voor zoekmachines nog eenvoudiger om de exacte locatie mee te nemen bij het selecteren en presenteren van zoekresultaten.

Lokaal georiënteerde bedrijven zullen hun content specifieker maken voor lokale klanten. Op deze wijze kan voor de gebruiker een veel specifieker aanbod worden samengesteld hetgeen de kans op conversie aanzienlijk verhoogd.

Dus….
SEO als onderdeel van de marketing strategie is onmisbaar. De ontwikkelingen op het gebied van SEO zijn de laatste jaren op z’n zachts gezegd stormachtig te noemen. En het eind hierbij is nog niet in zicht. Voor 2012 zal de trendontwikkeling in SEO (o.a.) beïnvloedt worden door verdere groei in het verkeer op sociale media platforms, het verschuiven van zoekopdrachten van laptops en PC’s naar mobiele apparaten als smartphones en tablets en de behoefte van gebruikers naar lokaal georiënteerde content. Bedrijven die deze ontwikkeling zien en hierop effectief weten in te spelen, lopen voorop in bereiken van het beste rendement op hun SEO inspanningen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *