SEO Mythes Busted – Aanmelden bij Google

In de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd op het gebied van SEO. Ook de manier waarop gebruikers omgaan met zoekopdrachten en de resultaten ervan. Hoe zoekmachines websites crawlen, indexeren en pagina’s ranken. En hoe marketeers invloed uitoefenen op de zoekmachines om meer verkeer naar hun website te sturen. Maar ondanks de grote veranderingen, bestaan er nog steeds een groot aantal misverstanden rondom het uitoefenen van SEO.

Wellicht dat je in het verleden een artikel hebt gelezen op een blog of in een tijdschrift die deze mythes in stand hebben weten te houden. Een aantal van deze misvattingen kunnen zelfs schadelijk zijn voor de vindbaarheid van je website.

Verandering in de SEO wereld

Om te zeggen dat SEO “veel veranderd“ is zou een enorm understatement zijn. Google Panda, Penguin en Hummingbird updates hebben de wereld van SEO reeds op hun grondvesten doen schudden. Marketeers en SEO bedrijven stopte met hun link-building en obsessieve keyword optimalisatie en ruilde dat in voor focus op kwalitatieve content.

SEO is in de afgelopen jaren zo veranderd dat marketeers niet eens meer weten wat er belangrijk is, wat niet, wat er verouderd is en wat gewoon verspilde moeite is.

In dit meerdelige artikel zullen we elke week een aantal van deze mythes beschrijven, doorbreken en een aantal waardevolle tips geven, zodat je in 2015 op de juiste manier aan de slag kan met het optimaliseren van je website.

Mocht je zelf waardevolle tips of vragen hebben plaats dan een reactie onderaan dit artikel?

Vandaag behandelen we de volgende mythe;

1. Moet ik mijn website aanmelden bij Google?

In het verleden was het gebruikelijk om je website aan te melden bij de zoekmachines of directories. Bij sommige is dat zelf nog steeds het geval, bijvoorbeeld the open directory http://www.dmoz.org/.

Het idee dat je website naar Google moet verzenden om opgenomen te worden in de zoekresultaten is al weer heel wat jaren achterhaald en stamt dan ook meer uit de periode dat het web niet zo groot was en je zeker wilde zijn dat een zoekmachine ook daadwerkelijk je site zou gaan vinden.

Mocht je een nieuwe website hebben, kan je deze nog steeds bij Google direct aanmelden. Het indienen van je website biedt echter geen garanties dat je beter geïndexeerd of gevonden zal worden. Zoekmachine crawlers zoals die van Google zijn tegenwoordig intelligent genoeg dat deze uiteindelijk (het kan soms even duren) je website vinden zonder dat je deze aangemeld hebt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je Google nog niet hebt verteld over je website.

Hier een aantal Google tools waar je nog steeds je website kan aanmelden;
https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url
http://www.google.nl/intl/nl/add_url.html
http://www.google.com/submityourcontent/

Tips en Tools
Ondanks dat je website geen speciale behandeling krijgt als je hem aanmeld zijn er wel verschillende tools die er voor zorgen dat controle krijgt over wat de zoekmachines wel of niet indexeren.

Webmastertools
Zowel Google en Bing bieden een tool aan waarin je, naast interessante informatie over zoekgedrag, crawlgedrag en nog veel meer, kan aangeven welke pagina’s er wel en niet geïndexeerd mogen worden.

Google: https://www.google.com/webmasters/
Bing: http://www.bing.com/toolbox/webmaster/

XML-Sitemap
Door een xml-sitemap toe te voegen aan je website help je de zoekmachines te bepalen welke pagina’s moeten worden geïndexeerd. Daarnaast kan je ook aangeven hoe vaak de zoekmachines terug moeten komen om de inhoud van de pagina’s op nieuw te crawlen.

Een sitemap kan je aanmelden via Webmastertools of door de locatie te definiëren in de robots.txt. Standaard zal een zoekmachine altijd kijken of er een xml-sitemap aanwezig is op htt://www.mijnwebsite.nl/sitemap.xml

Robots.txt
In dit bestand kan je onder andere aangeven of en welke zoekmachines toegang hebben tot je website en welke content ze wel of niet mogen indexeren.

Meta-data
Naast de robots.txt kan je ook per pagina aangeven of de zoekmachine de pagina moet indexeren of niet. Sommige, maar niet alle systemen, bieden de mogelijk aan om deze eenvoudig toe te voegen aan de pagina. Om de pagina niet door Google te laten indexeren voeg je onderstaande regel toe aan de <head> van de pagina.

<meta name="robots" content="noindex">

In het volgende blog over SEO mythes zullen we het hebben over meer links of meer content.
Schrijf je in en blijf op de hoogte »

Update: Lees ook deel 2 SEO Mythes: Meer links of meer content

Mocht je zelf waardevolle tips of vragen hebben plaats dan een reactie onderaan dit artikel?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *