SEO Mythes Busted – Meer links of meer content

Vorige week schreef ik het eerste artikel in de serie Google Myths Busted – Aanmelden bij Google. Waarin ik al aangaf dat SEO in de afgelopen jaren enorm veranderd is en dat veel oude ‘trucs’ nog steeds gebruikt worden om een website te optimaliseren voor de zoekmachines

Vandaag bespreken we weer 2 mythes.

2. Meer links is beter dan meer content

Deze opmerking komt vaak samen met de vraag. “Waarin moet ik nou investeren, in link-building of het genereren van content?” Links zijn een belangrijk onderdeel van het gezag van een website (zelfs met het veranderende link landschap door de Google Hummingbird Update). Echter als je budget aan het investeren bent in je website, zou ik zeggen: “Huur iemand in die voor jou schrijft”.

Te vaak wanneer bedrijven iemand inhuren om Link-Building te doen, richten ze zich vaak op de hoeveelheid links in plaats van hun kwaliteit – maar link-building is niet meer het spel van de grote aantallen (verre van dat). Je moet zicht richten op het hebben van diverse bronnen die verwijzen naar relevante pagina’s.

Als je investeert in de content, kan die content gebruikt worden voor webpagina’s, blogs, nieuwsbrieven, lead generation aanbiedingen en berichten die gasten achterlaten op andere sites (backlinks). Alle soorten content die met tijd meer (back)links opleveren.

Wacht dus niet langer en begin vandaag nog met het schrijven van meer content.

Denk hierbij wel aan de volgende punten;

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Welke onderwerpen zijn belangrijk voor mijn doelgroep?
  3. Hoe creëer ik meerwaarde voor mijn doelgroep met mijn content?
  4. Zorg voor interactie met je doelgroep en stel een duidelijk vraag of gebruik een call-to-action om je lezers te activeren
  5. Meet het succes van je content. Kijk naar het aantal lezers, reacties en gedeelde berichten.

3. Het belangrijkste voor SEO is ranking

Hoewel er een sterke relatie is tussen de plaats van zoekresultaten en klikfrequentie, is ranking tegenwoordig niet meer het voornaamste doel.

organic-ctr-2014-10_moz

Een studie naar de klikfrequentie en het gedrag van de gebruikers hebben aangetoond dat zoekers sneller op hogere gerangschikte zoekresultaten klikken. Met name de top drie (zie grafiek – cijfers afkomstig van organische desktop zoekopdrachten in Google van juli 2014). Echter het is ook gebleken dat bij volgende pagina’s de bovenkant van de pagina gelijkwaardige klikken vertoond. Als je bij de zoekresultaten die onder de top drie zitten snippets (extra informatie voor de resultaten in de zoekmachine) toevoegt word hun klikfrequentie ook beter.

Ook al pas je alles toe, kan de positie in een zoekmachine geen succes garanderen. Theoretisch kan het zo zijn dat je duizenden klikken krijgt, maar dat het niets oplevert. Als je dan ook nog meerekent dat vooral Google nog veel meer factoren meeneemt bij het bepalen van de positie van een zoekresultaat, denk aan locatie, zoekhistorie, zoekmachine .com/.nl/.de/.be/.co.uk en type apparaat, zal je je moeten afvragen of je moet focussen op positie.

Waar vaak bij op gericht wordt zijn zoekwoorden die volgens de leverancier belangrijk zijn en niet op de zoekwoorden die relevant zijn en gebruikt worden door de doelgroep. Ook wordt er te weinig aandacht besteet aan de intentie achter deze zoekwoorden. De intentie bepaald meestal in welke fase iemand zich bevind binnen het beslissings- en aankoopproces.

Leg de focus op het creëren van waardevolle content en bekijk bij het bepalen van ‘focus zoekwoorden’ voornamelijk naar de volgende elementen;

  1. Wat is de behoefte/zoekvraag van de doelgroep?
  2. Met welke intentie gebruikt men deze zoekopdracht?
  3. Hoe vaak wordt dit zoekwoord elke maand gebruikt?
  4. Hoe algemeen of specifieke is het zoekwoord?
  5. Wie zijn mijn directe concurrenten met dit zoekwoord?
  6. Zijn er synoniemen en/of meervoudsvormen?

Moeite met het bepalen van de juiste zoekwoorden?
Wij helpen je graag. Neem dan direct contact met ons op »

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *