Voice Search: Welk Effect Heeft Voice Search Op SEO?

Misschien heb je nog niet gehoord van de Voice Search functie, maar deze functie verandert het zoekgedrag van de mensen volledig. Volgens Google zijn 60% van de zoekopdrachten afkomstig van een mobiel apparaat. Maar liefst 20% van de mobiele zoekopdrachten zijn afkomstig van de Voice Search. Google verwacht een grote toename in Voice Search en het is daarom belangrijk om jouw website hierop voor te bereiden.

In dit artikel gaan we in op wat voice voor search inhoud, wat het effect is en geven we tips om hiervoor te optimaliseren.

Nieuwe wereld voor search

Siri, Google Assistant, Cortana & Alexa worden steeds meer onderdeel van ons dagelijks gebruik. Deze nieuwe oplossingen zorgen ervoor dat je nog makkelijker informatie kan krijgen door een vraag te stellen met je stem. Je kan met je stem de muziek aanzetten, de lichten aan en uit zetten, een lokaal restaurant opzoeken, producten bestellen en al het nieuws verkrijgen.

Het effect van voice search

Waar Google Search mee begon was een relatief simpel algoritme waarin je alleen maar een paar keywords in je tekst hoefde te zetten en je stond bovenaan in Google. Door de jaren heen werd het optimaliseren steeds lastiger omdat het algoritme van Google steeds beter context kan bepalen van content. Nu het aandeel van Voice Search steeds verder groeit, zullen Google en nog vele andere zoekmachines hun algoritme aanpassen om meer contextuele informatie te indexeren, om zo het beste resultaat te kunnen teruggeven.

Wanneer het algoritme van de zoekmachines veranderd, zullen er ook andere stappen genomen moeten worden om goed vindbaar te zijn. Ook de manier van zoeken zal veranderen. Een potentiële klant zal geen vragen stellen als ‘schoenen kopen’ maar hem specifieker stellen zoals ‘beste hardloopschoenen voor in het bos’. Dit houdt in dat je de SEO moet gaan inrichten op specifiekere zoekwoorden. Deze zogeheten long tail-zoekwoorden geven meer context aan de vraagstelling.

Nieuwe optimalisatie tips voor search

Een nieuwe manier van zoeken komt eraan, dus zijn er ook nieuwe optimalisatie tips! Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet:

Long tail-zoekwoorden

Zoals gezegd zal er meer moeten worden ingezet op long tail-zoekwoorden. Woorden als wie, wat, waar en wanneer worden een stuk belangrijker omdat de zoekopdrachten meestal een vragende vorm hebben. Je moet gaan nadenken wat voor vragen de gebruikers stellen en waar jij een antwoord op kan geven. Een goede methode voor het rechtstreeks beantwoorden van een vraag is het opstellen van een FAQ-pagina.

Mobiele website

Optimaliseer je website voor mobiele gebruikers. Voice Search wordt over het algemeen gebruikt bij mobiele apparaten, waardoor het vanaf nu belangrijker is dan ooit om een geoptimaliseerde mobiele website te hebben.

Microdata

Voice Search-platforms herkennen de locatie waar de gebruiker zich in bevindt en zullen de zoekresultaten daarop aanpassen. De zoekmachines zullen naar de microdata van de website kijken. Hierin staat de locatie van het bedrijf, het telefoonnummer en contactinformatie. Zorg er dus voor dat de website gebruik maakt van microdata.

Heb je nog vragen over de optimalisatie van Voice Search? 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *