Social Media do’s en dont’s…

Met Digital Footprint hebben voor een verscheidenheid aan opdrachtgevers social media strategieën opgezet en uitgevoerd. Belangrijk  onderdeel van onze aanpak is het geven van workshops. In deze interactieve sessies besteden we veel aandacht aan de do’s en dont’s bij het gebruik van social media als onderdeel van de marketing mix.

Steevast zien we dat  deelnemers aan de workshops na aanvankelijke voorzichtigheid, stapsgewijs social media enthousiast gaan gebruiken in hun communicatie. Aan de hand van de  feedback formulieren van deelnemers hebben we hieronder een lijst samengesteld met de voor hen meest relevante adviezen.

Persoonlijk:

Wees persoonlijk, sociaal begaan en luister.  Zorg bijvoorbeeld voor een gepersonaliseerd profiel op Twitter, Facebook,  Linkedin etc. Plaats een foto of een bedrijfslogo. Laat volgers, vrienden,  gelinkten in ieder geval duidelijk weten met wie zij contact hebben.

Interactief:

Zorg voor goede interactie. Breng relevante gesprekspunten naar voren, neem initiatief in het starten van online conversaties.

Delen om te vermenigvuldigen:

Deel informatie waar je achter staat en waarvan je denkt dat die door je volgers, vrienden en gelinkten wordt gewaardeerd. Deel bijvoorbeeld blogs en / of artikelen van mensen die als een autoriteit gelden in jouw specifieke interesseveld.

Consistent:

Wees consistent in de momenten waarop je informatie deelt met je volgers, gelinkten, vrienden etc. Dat geldt ook voor de hoeveelheid informatie die je deelt. Deel bijvoorbeeld dagelijks iets in de ochtend en kijk aan het eind van de dag of er op is gereageerd.

Balans:

Wees voorzichtig met (over)promotie van jezelf of je bedrijf, vereniging etc. Mensen zijn zowel on- als offline niet gediend van agressieve sales methoden. Laat aan de mensen in je netwerk de keuze of ze ergens gebruik van willen maken (of niet).

Gelaagdheid:

Zorg voor gelaagdheid in je online aanwezigheid. Bijvoorbeeld door op Twitter te verwijzen naar artikelen / blogs op je site. Vraag om feedback.

Vinden in plaats van zoeken:

Zorg er voor dat je social media identiteit goed vindbaar is. Maak links op je website en vermeld je profiel bijvoorbeeld in de ondertekening van je emails.

Persoonlijk:

Durf te vragen of mensen met je willen linken, je een like willen geven of je willen volgen. Geef duidelijk aan waarom je dit wilt. Maak uitnodigingen om te volgen, te linken etc. zo persoonlijk mogelijk.

Durf te vragen:

Vraag al bestaande Facebook vrienden, Linkedin links, Twitter volgers etc. wie zij denken je nog meer zou kunnen toevoegen aan jullie netwerk.

Relevantie:

Volg relevante volgers, vrienden en links ook terug. Bedankt ze daarbij persoonlijk voor hun aandacht en voeg een opmerking toe die toekomstig contact eenvoudig(er) maakt.

Deel je mening:

Identificeer opinie leiders in voor jou relevante onderwerpen en volg ook degenen die zij volgen. Neem deel aan de discussies. Dit kan eenvoudig door instemming te geven, of mensen in jou netwerk te wijzen op een discussie.

Contactgegevens:

Bij regelmatig contact met volgers, vrienden, gelinkten is het raadzaam om te vragen naar alternatieve contact informatie (e-mail, telefoonnummer etc.)

Promotie:

Promoot activiteiten en / of events van mensen in je netwerk bijvoorbeeld door uitnodigingen te retweeten, of te vermelden op Facebook.

Leren op het web:

Neem (actief) deel aan live tweet chats, web seminars etc.

Wij zijn ons bewust dat deze opsomming verre van volledig is. Sterker nog; we denken dat we slechts het spreekwoordelijke puntje van de ijsberg in kaart hebben gebracht. Daarom nodigen wij iedereen uit om zijn / haar beste advies over het gebruik van social media met ons te delen. Wij zullen de input verzamelen, rubriceren en vervolgens delen met onze volgers, vrienden en gelinkten etc.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *