Social media profeten; zijn hun voorspellingen uitgekomen?

Wat is er uitgekomen van de voorspellingen die de social media goeroes eind verleden jaar hebben gedaan?

Zo aan het einde van het jaar is het een mooi moment om de balans op te maken. In hoeverre zijn de voorspellingen van deskundigen van profetische aard gebleken? Haalt de techniek ons voorstellingsvermogen in? Laten de ontwikkelingen op het gebied van social media zich überhaupt voorspellen? Lees, denk en beoordeel mee.

December 2010 op Mashable: “Apps zijn onmisbaar in online marketing”
Voor online marketeers is het hebben van een app essentieel om hun merk op een luchtige manier te presenteren. In dat opzicht zijn apps onderdeel van de frontline van online marketing geworden. Waar apps een jaar terug voornamelijk als gaming (light) portal werden gezien en gebruikt, is het nu een volwassen gebruikers interface die meetbaar waarde creëert voor zowel gebruiker als aanbieder.

December 2010 op GROW: “2011 wordt het debuut van grootschalige inzet van augmented reality”
Door over echte beelden een digitale laag te leggen, ontstaat een gebruikerservaring die zijn weerga niet kent. Tot voor kort was augmented reality het domein van de Hollywood studio’s. Meer en meer wordt de techniek nu ook gebruikt in de gaming industrie. Ook zijn er voorzichtige pogingen om augmented reality toe te passen in de reisindustrie. De complexheid van de techniek en de mede hierdoor pittige investeringen die noodzakelijk zijn, maken augmented reality in 2011 (nog) niet mainstream.

December 2010 in diverse media: Social media is de hype voorbij, social media is een blijvertje.
Moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Immers wat verstaan we onder social media? Zijn het de tools die we inzetten? Staat het voor online netwerken? Staat het voor online delen zonder er iets voor terug te verwachten? Of… Eigenlijk staat social media voor al die zaken (en nog veel meer). Denken dat social media als hype een korte leven is beschoren, is dan ook irrealistisch. De uitdaging ligt voornamelijk in het creëren van waarde voor de gebruiker en aanbieder. Of die waarde in geld, impact, informatie, ervaring of wat dan ook wordt gemeten, is minder relevant. Social media is in al haar facetten here to stay!

November 2010 op SocialMediaToday: Een hoge social score is essentieel
Social scoring is een soort social media kasten systeem. Aan de hand van social media footprint wordt aan een individu of organisatie een score toegekend. Mede aan de hand van de score wordt de online relevantie van een persoon / organisatie afgemeten. Of de scocial score de cv van een kandidaat in een sollicitatie procedure gaat vervangen zoals voorzien eind 2010, valt voorlopig nog te bezien. Wel is social scoring het een krachtige tool die in de nabije toekomst door (online) marketeers ingezet gaat worden om hun doelgroep op persoonsniveau in kaart te brengen en zodoende de relevantie van de aangeboden dienst of het product significant te verhogen.

Januari 2011 in SEOmoz: SEO 2.0 doet zijn intreden
Links gedeeld via bijvoorbeeld Twitter en Facebook hebben inmiddels een directe impact op zoek rankings en de invloed die posts en tweets hebben beïnvloeden de organische zoek resultaten aanzienlijk. Door de ‘oude’ harde zoekwaarden social te valideren zijn we nadrukkelijk aanbeland in SEO 2.0.

Oktober 2010 op BusinessGrow: Social media tools worden de vervangers van het intranet.
De brede acceptatie en hoge gebruikersvriendelijkheid, zijn voor organisaties aanleiding om hun medewerkers met elkaar te laten communiceren met gebruikmaking van de social media. Social media vervangen in dat opzicht de traditionele intranet structuren. De tijd dat organisatie een dikke muur om hun interne wel en wee heen konden zetten en zodoende het beeld naar buiten konden regisseren is voorbij. De roep om transparantie, helderheid en ‘echte’ organisaties is luider dan ooit. Menig bedrijf dat zich hiertegen verzette heeft dit aan den lijve ondervonden. Het zijn die zelfde organisaties die in het kader van if you can’t beat them, join them, social media als communicatie tool (intern en extern) omarmen. Interne en externe communicatie zullen in toenemende mate naadloos in elkaar overgaan. Organisaties die social media als vervanging voor intranet inzetten, staan op voorsprong in deze ontwikkeling.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *