Duurzame klantdialoog

Zojuist heb ik weer een voor mij unieke aanbieding in mijn inbox ontvangen. Volgers de verstuurder van deze mail is deze aanbieding speciaal voor mij (maar dan moet ik wel snel beslissen). Na ampele overwegingen heb ik er toch maar voor gekozen om van deze ‘unieke gelegenheid’ geen gebruik te maken.

Denkt deze verkoper dat met het versturen van duizenden, wat zeg ik, misschien wel miljoenen mails ik me als potentiele klant gewaardeerd voel? Om daarna op het aanbod in te gaan en vervolgens met iedereen te delen wat een geweldige beleving het koopproces is geweest? De verkoper verwacht van mij zeker ook nog eens dat ik keer op keer terug kom voor het doen van herhaal aankopen?

Het doet me denken aan bouwvakkers tijdens hun lunchpauze. Met de bammetjes in de hand en een halfje melk aan de lip, fluitend en schreeuwend naar al het vrouwelijk schoon. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het object van de bouwvakkers’ affectie spontaan op de heren afstapt om zich welwillend ter beschikking te stellen.

We moeten stoppen met pushen van algemene verkoopboodschappen naar iedereen. In plaats daarvan moeten we ons richten op het attractief presenteren van oplossingen op vraagstukken waar potentiele klanten mee worstelen. De wijze van klantbenadering dient niet als verstorend te worden ervaren, maar als betrokken en begripvol. Ieder contactmoment dient er op gericht te zijn om een duurzaam klantdialoog tot stand te brengen. Weten wat de klant bindt, boeit en beroert daar gaat het om.

Alleen door de klantwens door en door te kennen kan de verwachting van de klant worden overtroffen en neemt de kans toe dat de klant keer op keer terugkomt voor het doen van nieuwe aankopen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *