Adverteren in Google Adwords met de merknaam van een concurrent! Mag dat?

Iedereen doet het wel eens, zoeken naar concurrenten of op jouw eigen naam om te checken of er geen gekke dingen in Google te zien zijn. Op een dag staat tot jouw grote schrik jouw website niet meer bovenaan in de zoekresultaten. Er staat namelijk een concurrent met een advertentie boven jouw organische zoekresultaten, hoe kan dat nou en mag dat?

Merknamen & Google AdWords

Wanneer jij een merknaam hebt vastgelegd heb je het zogenaamde eigendomsrecht op die naam. Echter is het in Google AdWords mogelijk om op merknamen van concurrenten te adverteren. Sommige merknamen hebben aangegeven bij Google dat hun merknaam niet in de advertentieteksten getoond mogen worden, zoals Toyota & Breitling.

Is het dus mogelijk om te adverteren onder een andere merknaam?

Het antwoord hierop is ja, maar er zijn natuurlijk wel een aantal haken en ogen aan verbonden. Je mag ten alle tijden een zoekwoord gebruiken in je advertentiegroep. Het is alleen niet altijd mogelijk om de merknaam te gebruiken in de advertentietekst, jouw advertentie zal dan afgekeurd worden.

Kan je dan nooit adverteren op beschermde handelsmerken/merknamen?
Jawel, het is mogelijk om via de eigenaar van het handelsmerk uitzondering aan te vragen via een door Google beschikbaar gesteld formulier machtigingsverzoek van derden.

Wat zegt Google hier precies over?

Google maakt dus een onderscheid in het gebruik van zoekwoorden en advertentieteksten. Google doet geen onderzoek naar het gebruik van handelsmerken in zoekwoorden, zelfs niet wanneer er een handelsmerk-klacht ingediend wordt. Wel kun je bij Google een aanvraag indienen als je niet wilt dat adverteerders jouw naam in de advertentietekst kunnen plaatsen.

Bron: Google Adwords Beleid

Wil jij meer weten over het adverteren in Google AdWords?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *