dsa-campagne

DSA advertenties, wat zijn het en hoe bespaart het je geld?

Een van je producten is uitverkocht, maar je advertentie loopt nog wel omdat je die vergeten bent uit te zetten. Dat kan je een hoop geld kosten. Google heeft daar iets op bedacht. Om jouw leven makkelijker te maken, is Google gestart met DSA campagnes. Vanaf nu hoef je niet meer zelf de campagnes bij te houden of advertenties te onderbreken als er een product niet meer te leveren is. De zogeheten Dynamic Search Advertisements is een geautomatiseerde oplossing, maar wanneer kan je hem het beste inzetten?

Wat is een DSA campagne

DSA campagnes zijn geautomatiseerde advertenties. Hierdoor worden jouw advertenties weergegeven op de door jou gekozen categorie websites. De advertentietitel en de landingspagina worden dynamisch aangemaakt door Google op basis van de inhoud die je op jouw website hebt staan. Deze vorm van adverteren heeft direct een positieve invloed op de SEO van jouw website.

Voordelen van een DSA campagne

Een DSA campagne kan nieuwe zoekwoorden genereren waar je zelf nog niet aan had gedacht. Stel je voor: je kijkt tussen de zoekwoorden en ziet een zoekwoord dat het erg goed doet. Interessant! Deze kan je nu toevoegen in een normale (alleen in het zoeknetwerk) AdWords campagne.

Je kan adverteren op long-tail zoekwoorden (dus 3 of 4 zoekwoorden). Via normale zoekadvertenties is het moeilijk om te adverteren met long-tail zoekwoorden. De reden? Er wordt weinig op gezocht door mensen. Stel, jouw producten laten zich moeilijk omschrijven met één woord. Zoals (merknaam, type, serienummer, grootte). Dan is een DSA campagne erg geschikt voor jouw website: je kan er snel en gemakkelijk mee adverteren.

Wanneer je een wijziging doorvoert op jouw website, bijvoorbeeld een productwijziging of je geeft aan dat het product niet op voorraad is, wordt dat automatisch door Google meegenomen. Er worden namelijk advertenties gemaakt op basis van de laatste gegevens van jouw website.

Nadelen van een DSA campagne

Je hebt tijdens een DSA campagne minder invloed op de resultaten dan tijdens een gewone campagne. Want je kan bijvoorbeeld niet zelf je zoekwoorden invullen. Het is daarom ook belangrijk om tijdens een DSA campagne regelmatig de zoekwoorden te controleren om de ongewenste zoekwoorden eruit te halen.

Je kan maar één bod instellen per advertentiegroep, dit heet een max-cpc. Dit komt omdat er geen zoekwoorden toegevoegd kunnen worden, waardoor er geen aangepaste CPC’s ingesteld kunnen worden. Wanneer er een productcategorie goed scoort kun je die uitsluiten en een nieuwe advertentiegroep maken met een hogere cpc.

Wanneer is je website niet geschikt voor een DSA campagne?

  • Een website met dagelijkse veranderende aanbiedingen, dit komt omdat Google niet elke dag jouw website opnieuw indexeert. Het systeem neemt daardoor niet elke dagaanbieding mee. Waardoor je veel verkeer en omzet misloopt.
  • DSA campagnes zullen weinig toevoegen wanneer er weinig content op jouw website staat.
  • Nog geen enkele campagne lopen? Begin eerst een campagne gericht op jouw merknaam. Breidt daarna verder jouw campagnes uit met specifieke producten.

Conclusie

Stel jezelf de vraag of een DSA campagne nut heeft voor jouw website. Of jouw DSA campagne succesvol wordt, hangt af van meerdere factoren. Je website moet hier geschikt voor zijn, je campagne moet goed ingesteld zijn en je moet de zoekwoorden goed in de gaten houden.

Een goede DSA campagne hangt af van meerdere factoren zoals: is mijn website geschikt voor een DSA campagne, heb ik mijn DSA campagne goed ingesteld of houd ik de zoekwoorden goed in de gaten.

Wanneer je een DSA campagne goed onderhoudt, is een DSA campagne erg nuttig.
Heb je hier minder tijd voor? Neem dan even contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *