valkuilen-google-adwords

Trap niet in de valkuilen van Google AdWords

Reacties op het gebruik van Google AdWords zijn vaak “Het levert me niets op”, of “Google AdWords is veel te duur”. Dit klopt zeker wanneer je verkeerd omgaat met Google AdWords. Richt je Google AdWords goed in, dan is AdWords een investering die geld oplevert. Maar wat zijn nou de valkuilen waar je niet in moet trappen? Wij hebben er vier beschreven, Welke? Lees dat in dit artikel!

Begin niet zonder kennis een AdWords Campagne

De grootste valkuil in AdWords is het opstarten van een campagne zonder enige kennis. Online adverteren in Google is namelijk veel moeilijker dan veel mensen denken. Want zonder kennis weet je niet hoe AdWords werkt. Wat zijn bijvoorbeeld de verschillen tussen het zoeknetwerk en het display-netwerk? Wat voor verschil zit er tussen een campagne en een advertentiegroep? Zo zijn er natuurlijk nog veel meer vraagstukken die je moet kunnen beantwoorden om kennis te hebben van AdWords.

Het is dus belangrijk om te weten waar je aan begint bij het opzetten en inrichten van een Google AdWords account.

1. Slechte inrichting van de campagnes

Er wordt vaak gebruik gemaakt van één advertentiegroep binnen een campagne. In deze campagne zijn alle zoekwoorden bij elkaar gevoegd. Dit zorgt voor slechte resultaten van de campagne, omdat de advertenties en zoekwoorden geen verband hebben met elkaar.

Het is van belang om voor ieder product of thema een advertentiegroep aan te maken met specifieke zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s die daarop aansluiten. Zo krijg je een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore in Google AdWords. Een hoge kwaliteitsscore zorgt oor een lagere kost per klik en/of een hogere positie.

2. AdWords niet koppelen met Analytics

Meten = Weten. Dit kan niet wanneer je AdWords en Analytics niet koppelt met elkaar. In Google AdWords is alles meetbaar, je kunt bijvoorbeeld zien via welke zoekwoorden je bezoekers binnenkomen & of ze direct converteren.

Door Google Analytics te koppelen krijg je alle cijfers inzichtelijk en kun je jouw AdWords campagne zo optimaal mogelijk analyseren en verbeteren.

Daarnaast kan je ook data vanuit Google Analytics inladen in je Google Adwords omgeving. Zo kan je doelen en e-commerce transacties importeren en zijn gegevens als bouncepercentage zichtbaar in je Google Adwords omgeving.

3. Uitsluiten van zoekwoorden

Het uitsluiten van zoekwoorden is een belangrijk proces in het verbeteren van de campagne. De zogeheten uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden omdat die niet relevant zijn voor jouw organisatie. Een goed voorbeeld is het zoekwoord ‘Gratis’. Wanneer je ‘Gratis’ toevoegt als uitsluiting, laat je aan Google weten dat jouw advertentie niet getoond moet worden wanneer ‘gratis’ in de zoekopdracht zit.

Door een goed zoekwoordenonderzoek van tevoren te doen, kom je er al snel achter welke zoekwoorden wel en niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Zo’n zoekwoordenonderzoek kun je onder andere in de Keywordplanner van Google uitvoeren.

4. Gebruik relevante landingspagina’s

Vaak leiden de advertenties alleen maar naar een homepagina. Maar dat is meestal niet de pagina waar de bezoeker naar op zoek is. Een bezoeker wil namelijk op een pagina landen die aansluit of antwoord geeft op de zoekopdracht.Bij een ‘Branded’ campagne is dit echter wel een goede oplossing.

Wanneer je relevantere pagina’s hebt voor jouw bezoekers, is de kans op een conversie ook aanzienlijk groter.

 

Wil je meer weten naar aanleiding van dit artikel?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *